New VANS shoes! Check it out
Bij drop-through longboards ligt het deck relatief dicht bij de grond. De lage deck positie word gerealiseerd door de drop-through montage, de trucks zijn door het deck heen geplaatst en aan de bovenzijde vastgezet.
Bij top-mount Longboard zijn de trucks altijd aan de onderzijde van het deck gemonteerd.
Welk model skateboard
Je board keuze moet afhangen van waar je het board voor wil gebruiken. Longboards zijn perfect om mee te cruisen of carven, terwijl klassieke skateboards gemaakt zijn voor stunts, tricks en skate ramps.
Het oldschool/cruiser board is een mix tussen deze twee. Ze zijn eenvoudig te bedienen en is ideaal voor urban skaten, maar kan niet worden gebruikt voor ramps of echte stunts.
Skateboard deck
De kwaliteit van skateboard decks hangt sterk af van de houtsoort waar het van gemaakt is. Esdoorn is het hardste hout dat wordt gebruikt, en dus goed voor ruw gebruik (Canadese esdoorn is het hardst). Als je een kleine voet hebt (35-40 Europese maat) dan zou je een deck moeten kiezen dat zo'n 7,25-7,8 inch breed is. Is je voet groter (40-45 Europese maat), dan zou je een deck moeten kiezen die tussen 7,8-9 inch of hoger breed is. Heb je schoenmaat 45 of hoger, dan zou je moeten kiezen voor een deck van minstens 7,8 inches, anders riskeer je namelijk da je je tircks niet goed kunt landen.
Skateboard trucks
Bij het kopen van trucks is het slim om te gaan voor een bekend merk, deze hebben meestal een betere kwaliteit. Bekende merken zijn meestal duurzamer, maar tegelijkertijd flexibeler en aanzienlijk beter gekalibreerd dan goedkopere vergelijkingen. Dit betekent, dat het gemakkelijke voor je zal zijn om je skateboard precies te sturen. Ook het gewicht van trucks is belangrijk. Zware trucks kunnen lastig zijn om in de lucht te krijgen bij het doen van stunts, maar zijn meestal beter voor grinden, omdat ze stabieler en duurzamer zijn.
Skateboard lagers
Ga je je skateboard op straat gebruiken, raden wij je lagers aan in het bereik van Abec 3-5, terwijl skateboards die gebruikt worden op hellingen lagers moeten hebben in het bereik van Abec 7-9.
Skateboard wielen
Er zijn twee eigenschappen van wielen die je moet controleren bij het kopen van wielen voor skateboards: grootte en hardheid (durometer). Grote wielen (55-65mm) zijn sneller en worden gebruikt door skaters op hellingen. Street skaters hebben de voorkeur voor kleinere wielen (50-55mm), want het brengt je dichter bij de grond. Hoe harder de wielen, hoe sneller ze gaan en de meer duurzaam ze zijn. Harde wielen hebben echter ook minder grip op de straat, en absorberen schokken niet zo goed als zachte wielen doen. De hardheid van de wielen wordt weergegeven als: 100A. Hoe hoger het getal, hoe harder het wiel.
In deze categorie vind je een grote selectie one-piece step bars. Ze zijn beschikbaar in verschillende ontwerpen en in een grote variatie aan kleuren zodat je een stuntstep bar kunt vinden die echt bij jou past. De stuntstep bar is beschikbaar in verschillende maten, zodat deze perfect aansluit bij je lengte en rijstijl. Alle stuntstep bars die je op deze pagina ziet zijn gemaakt uit één stuk, dit betekent dat ze steviger en duurzamer zijn dan de opvouwbare stuntstep bars.
Voor het kopen van een stuntstep bar, moet je overwegen of je een standaard bar of een oversized bar wilt.
Of je nu een standaard of oversized bar moet kopen ligt aan je persoonlijk voorkeur. Maar onthou dat als je een oversized bar met een binnendiameter van 32 mm koopt, je een voorvork met HIC compressie nodig hebt. Een oversized bar met een binnendiameter van 28 mm past gewoon op de standaard voorvork.
Het oversized stuntstep stuur met een binnendiameter van 32 mm is vaak gemaakt van staal. Een stalen stuntstep stuur is iets zwaarder, maar erg sterk, stevig en hierdoor ook zeer duurzaam. Een oversized stuntstep stuur met een binnendiameter van 28 mm wordt meestal gemaakt van aluminium. Aluminium stuntstep stuur is licht, maar niet zo sterk als een stalen step stuur. Het lichtgewicht materiaal maakt het wel makkelijker om air tricks uit te voeren en is zeer geschikt voor in het park.
Step bars zijn beschikbaar in 2 hoofdtypen, de Y-bar en de T-bar, en in verschillende varianten van deze 2 vormen. De Y-bar heeft de vorm van de letter Y en bestaat uit 3 exemplaren, aan elkaar gelast in een Y-configuratie. De T-bar bestaat uit twee stukken aan elkaar gelast in een T-configuratie. Sommige T-bars hebben versterkingen aan de crossbar voor extra duurzaamheid. Sommige stuntstep bars hebben een backsweep, wat betekent dat de handgrepen van bar iets naar achteren gebogen zijn, net als je wel eens ziet bij sturen van fietsen. Of je nu liever een backsweep bar gebruikt of niet, dat is een kwestie van stijl en smaak.
Als je een stuntstep monteert, is het belangrijk om ook de griptape te monteren zodat je voet niet wegglijd. Grip tape zorgt ervoor dat je voet grip heeft op het deck. Voornamelijk als je tricks uitvoert zorgt griptape voor dat beetje extra grip waardoor je je landingen veilig kunt maken en geeft je de volledige controle over je stuntstep.
Opdeze pagina vind je een grote selectie van griptape voor je stuntstep voor extra grip op je deck. Griptape is ook een gemakkelijke en goedkope manier om je stuntstep aan te passen naar je eigen smaak, daarom hebben we een brede selectie aan kleuren en modellen.
Na verloop van tijd slijt je griptape en verliest hij wat van zijn grip, dit is een goede indicator dat het tijd is om hem te vervangen. Je kunt ervoor kiezen om een griptape te kopen die al voorgesneden is voor je deck, zodat je deze direct kunt opplakken. Maar als je hem liever zelf op maat snijd hebben we voor jou ook vellen en rollen die je kunt kopen. Om geld te besparen kun je het beste een hele rol kopen of als al je vrienden ook griptape nodig hebben is dit ook een goede oplossing.
Tijdens het installeren van de grip op je step moet je ervoor oppassen dat er geen luchtbellen onder de griptape blijven zitten. Luchtbellen zorgen ervoor dat griptape minder lang meegaat en minder goed vastzit op het deck.
Hier vindt je alle stuntstep compressie sets, compressie bouten en compressie ombouwsets.
Een compressie systeem voor een stuntstep is eenvoudig gezegd het punt waar de bar, vork en deck samenkomen. Een compressie set is nodig als je een voorvork gebruikt zonder schroefdraad. Een Pro compression is een must-have als je een custom stuntstep bouwt.
Bij het uitzoeken van je stuntstep compressie systeem moet je er voornamelijk op letten dat het compatibel is met je vork, bar en natuurlijk met je persoonlijke voorkeur en rijstijl.
Één van de meest voorkomende vragen is, welk compressie systeem moet ik kiezen voor mijn stuntstep.
Alle compression stuntstep opstellingen hebben voor en nadelen. Hieronder gaan we een paar voor en nadelen onder elkaar zetten van de verschillende compressie systemen. We hopen dat je na het lezen van van dit artikel, je zonder probleem een keuze kan maken welke compressie systeem het beste voor jou is.
Voor meer technische informatie over jouw compressie systeem kun je deze gids openen, met "How-to-Install" video's, stap voor stap handleidingen en een overzicht van alle verschillende reserve onderdelen.
HIC is de afkorting voor "Hidden Intergrated Compression". HIC was het eerste compressie systeem dat op de markt kwam en werkt zeer goed. HIC maakt gebruik van een oversized bar met een compressie ring en bout welke in de stermoer geschroefd wordt om de vork te verbinden. Zoals de naam al doet vermoeden HIC compressie is integraal en niet zichtbaar. Het HIC systeem was ontwikkeld door RAD Scooter Parts.
Pluspunten: In vergelijking met andere stuntstep compressie systemen niet al te duur en niet al te moeilijk te monteren.
Minpunten: Is niet geschikt voor een aluminium of standaard bar en men moet een inkeping make aan de onderkant van de bar om de bar op de vork te bevestigen. Deze inkepingen hebben de neiging om de bar zwakker te maken waardoor deze buigt of zelfs afbreekt als je agressief rijdt.
SCS is de afkorting voor Standard Compression System. SCS is een populair compressie systeem en bijna alle fabrikanten maken dit systeem. SCS compressie lijkt eenvoudig in vergelijking met de andere omdat het compressie systeem ingebouwd is.
Het SCS compressie systeem heeft vier bouten. Twee zetten de bar vast en twee voor de vork.
Dit compressie systeem is niet geschikt voor gebruik met ingekeepte bar, tenzij je een adapter gebruikt.
Pluspunten: Zeer duurzaam en het sterkste compressie systeem op de markt. En het geeft je stuntstep ook nog eens een gave look. Geen inkeping is nodig, waardoor de kans op het verbuigen van de bar verminderd.
Minpunten: Het is het zwaarste compressie systeem op de markt, ook financieel. Om goed te installeren heb je misschien opvulringen nodig.
ICS is de afkorting voor Inverted Compression System. Dit compressie systeem is een systeem dat in het verleden gebruikt werd voor BMX fietsen. Het wordt "Inverted" (omgekeerd) genoemd omdat de bout verticaal in de vork gaat en een stermoer vastzet die in de bar geïnstalleerd is. Het ICS systeem is alleen te gebruiken met een standaard maat bar met inkepingen. De ICS is erg licht en kan zowel met een stalen of aluminium bar gebruikt worden.
Het stuntstep merk Ethic heeft een verbetering van dit ICS ontwikkeld, de ICS10. Het verschil in de ICS10 zit hem in de 10 mm bout en stermoer, waardoor het systeem sterker wordt. Om gebruikt te kunnen maken moet je er zeker van zijn dat de compressie bout in je voorvork past, omdat deze groter is dan normaal.
Pluspunten: De ICS is een goede keuze als je met een klein budget een voorvork zonder schroefdraad wilt gebruiken. Het is ook een erg licht systeem.
Minpunten: De stermoer schijnt nogal zwak te zijn en makkelijk te buigen als je agressief rijdt. Om het systeem te kunnen installeren moet de bar inkepingen hebben, waardoor de stuntstep zwakker wordt. Het ICS systeem kan ook lastig zijn om te installeren, je hebt waarschijnlijk een 30 cm lange inbussleutel nodig om het systeem vast en los te draaien.
Internal Hidden Compression is bedacht door Blunt/Envy Scooters en zou een lichtere versie van de HIC moeten zijn. Anders dan de andere compressie systemen is IHC ingebouwd in de voorvork, waardoor je één onderdeel minder te installeren hebt.
Het IHC systeem is te gebruiken met een aluminium bar met oversized clamp en met een standaard stalen bar met standaard clamp.
Pluspunten: IHC is een sterk duurzaam compressie systeem. De bout heeft een extra diepe inbus inkeping waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat de rijder de inbus kop beschadigt.
Minpunten: De voorvork is iets zwaarder dan normaal, omdat het compressie systeem ingebouwd is. Maar dit systeem is nog steeds lichter dan de oversized stalen bars die gebruikt worden op de HIC. De bar moet een inkeping hebben om de clamp te kunnen vastzetten.
De headset (balhoofdlagers) van de stuntstep zijn een essentieel onderdeel van de stuntstep setup. De balhoofdlagers wordt geplaatst in het balhoofd van het deck om ervoor te zorgen dat de voorvork goed ronddraait.
Een balhoofdlager is verkrijgbaar in verschillende vormen en kwaliteit. De twee populairste soorten zijn niet geïntegreerde en geïntegreerde balhoofdlagers.
Het niet geïntegreerde balhoofdlager gaat alleen samen met een standaard deck. Om een niet geïntegreerde balhoofdlager te kunnen installeren moeten de bovenste en onderste schaal in het deck geperst worden, hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig.
De geïntegreerde balhoofdlagers gaan alleen samen met een geïntegreerde decks, en het is zeer eenvoudig om een geïntegreerde balhoofdlager te installeren, omdat de bovenste en onderste schaal al geïntegreerd zijn in het balhoofd.
Laten we beginnen met wat geïntegreerde balhoofdlagers zijn. Net als alle stuntstep balhoofdlagers, hebben geïntegreerd balhoofdlagers een onderste en een bovenste schaal, het verschil is dat deze zijn geïntegreerde in de balhoofd van de stuntstep.
Dit betekent ook dat je geen speciaal gereedschap nodig hebt om een geïntegreerd balhoofdlager te installeren. Maar denk eraan dat dit soort stuntsteps balhoofdlagers alleen passen bij geïntegreerde stuntstep decks.
Niet geïntegreerde balhoofdlagers hebben wat meer onderhoud nodig. De lagers worden geleverd met een bovenste en onderste schaal die in het balhoofd moet worden geduwd. Verder kunnen niet geïntegreerde balhooflagers van schroefdraad voorzien zijn, en deze balhoofdlagers met schroefdraad zijn alleen compatibel met vorken met schroefdraad.
Op deze pagina vindt je een brede selectie aan kleurrijke stuntstep clamps. Clamps komen in veel verschillende ont werpen en vormen om te matchen met jouw smaak en stijl. Natuurlijk heeft de de klem van de stuntstep een praktische functie, maar het is ook een gemakkelijk onderdeel om te vervangen om je stuntstep een persoonlijke touch te geven.
Een stuntstep klem wordt gebruikt om de voorvork van je stuntstep aan je bar te bevestigen. Het is een essentieel onderdeel van je stuntstep setup. Als de clamp aangedraaid is zorgt deze ervoor dat de voorvork en bar niet onafhankelijk bewegen tijdens het rijden.
Dit is zeer belangrijk tijdens het uitvoeren van stunts, omdat veiligheid dan voorop staat. De clamp van je step zorgt er ook voor dat je wiel dezelfde kant opgaat als dat je je bar draait. Dit zorgt ervoor dat je in de gewenste richting gaat. Als je problemen ondervind met de reactie van je stuntstep zit het probleem vaak in de clamp. Vaak is het genoeg om de bouten aan te draaien, maar soms kan het nodig zijn om de klem te vervangen.
Stuntstep klemmen zijn verkrijgbaar in twee verschillende maten:
Sommige clamps zijn met ingebouwd SCS systeem en fungeren als compression systeem en clamp tegelijk. Deze zijn ook verkrijgbaar in 2 maten.
Sommige clamps zijn geschikt voor beide maten wegens de meegeleverde shim.
Bekijk onze selectie stuntstep klemmen en vindt die clamp die jouw stuntstep een extra wow factor geeft.
Hoe kies je de juiste maat van je stuntstep.
De maat doet er toe!!
Uiteraard kan je bijna op elke stuntstep uit de voeten, maar je kiest voor een stuntstep om ook je skills en tricks in een skatepark te leren. Als je zomaar voor een stuntstep kiest zonder de maat te checken kan het zomaar zijn dat je een totaal verkeerde maat kiest waardoor zelfs de simpelste tricks niet gaan lukken.
Voor een stuntstep waar je juist wel elke keer als je tricks oefent het bijna of helemaal lukt heb je echt de juiste maat nodig, hier zijn een paar tips waar je op moeten letten als je de juiste maat wil kiezen:
Voor beginners kies nooit een grote stuntstep met een breed of te hoog stuur waarbij er door de ouders gedacht wordt “hij of zij groeit er wel naar toe”. Een stuntstep welke te groot is, is super lastig te rijden. Waardoor het plezier in het steppen snel zal afnemen en er zeker geen vertrouwen komen om je tricks te leren.
Uiteindelijk komt het uit op comfort. Hoe voelt de stuntstep wanneer je een klein stukje erop gaat rijden. Rijdt het prettig en heb je het goede gevoel, is er genoeg controle over de stuntstep? Zo ja dan heb je de stuntstep die het beste bij je past.
HOE WEET JE WELKE COMPLETE STUNTSTEP JE MOET AANSCHAFFEN?
Er zijn heel veel verschillende onderdelen waar je de keuze over kan maken om de juiste stuntstep te kiezen.
Prijs. Uiteraard wil je niet meer uitgeven dan nodig, maar de kwaliteit van de meeste stuntsteps is terug te vinden in de prijs. Hoe duurder de stuntstep hoe beter de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Er zijn stuntsteps in een goedkopere prijsklasse welke prima zijn om mee te beginnen maar de onderdelen die gebruikt worden zullen sneller vervangen moeten worden of de step zal in z’n geheel eerder vervangen moeten worden. Dit omdat van de goedkopere stuntstep er niet alle onderdelen te krijgen zijn. Let goed op dat er ook stuntsteps te koop zijn die niet eens geschikt zijn om mee in een skatepark te steppen.
Maat. Koop dus niet een te grote of te kleine stuntstep. Zeker niet als het je eerste stuntstep is. Hier volgen een paar tips voor onder andere de maat van het deck en de maat van het stuur. (scooter bars)
Stuntstep stuur (scooter bars)
Een van de belangrijkste factoren van je stuntstep is de hoogte en breedte van het stuur. Hoe kies je de juiste maat? En wat maakt het voor verschil?
Hoogte. Als algemene regel wordt de hoogte van het stuur vergeleken met de hoogte van de heupen wanneer je op het deck van je stuntstep staat. Met deze keuze heb je het meeste balans en comfort op je stuntstep. Als het stuur boven je heupen uitkomt verlies je balans waardoor de handelingen van diverse tricks bijna niet te doen zijn.
Als het stuur te laag is dan is de druk (gewicht) op het voorste wiel van de stuntstep te hoog waardoor de balans op de stuntstep weg is en de tricks ook niet gaan lukken. Ook schiet de stuntstep onder je weg waardoor je voorover kan vallen.
Uiteindelijk heeft het ook met persoonlijke voorkeur te maken maar dat komt vaker pas aan bod bij de ervaren riders. Sommige street-riders hebben liever een wat hoger stuur voor wat meer comfort, maar zeker niet te breed.
Breedte. Ook in de breedte zijn een aantal tips, zoals een algemene regel dat het stuur ongeveer de schouder breedte moet hebben voor de juiste stabiliteit. De verschillen zitten meer is de style van rijden. De meest gebruikte breedte is 18 tot 22 inch voor de technische tricks, zoals barspins. Als je meer Big-air (no hander tricks) rijdt, kies dan een wat breder stuur. De meeste stuntstep sturen zijn vrij eenvoudig in te korten dus bij twijfel, kies dan een breder stuur wat je later kan inkorten.
Stuntstep deck
Het andere belangrijke onderdeel van je stuntstep is de maat van het deck. De maat bepaalt een groot deel van de manier van rijden. Hoe groter het deck, hoe stabieler en comfortabeler je stuntstep rijdt voor de langere rijders. De wat langere rijders hebben over het algemeen ook grotere schoenmaat waardoor de afmeting van het deck ook daarom belangrijk zijn. Maar hoe kleiner het deck hoe gemakkelijker je tricks kan landen, kies daarom niet voor een te groot deck als beginner.
Lengte. Je meet de lengte van je deck over het gehele platte deel van je deck. Alles wat aan de voorkant (headset) uitsteekt meet je niet op. De meeste complete stuntsteps hebben een deck met een lengte variërend tussen de 19 en 22 inch. Maar losse decks en vooral de custom decks variëren tussen de 19 en 23,5 inch.
Breedte. De complete stuntsteps hebben meestal een deck breedte tussen 4 en 5 inch. Uiteraard zijn er losse decks in andere maten variërend tussen 4 en 6 inch. Voor de breedte geldt eigenlijk hetzelfde als voor de lengte. Hoe breder hoe stabieler, hoe smaller hoe gemakkelijker de tricks.
Stuntstep wielen
De meer basis modellen van de complete stuntsteps zijn vaak in combinatie met wielen van 100mm of soms 110mm maar er zijn wielen te koop van max. 125mm diameter. Let dus goed op welke diameter je koopt wanneer je de wielen gaat vervangen. Als de wielen te groot zijn, passen ze niet in je voorvork of deck. Wanneer je beginner bent maakt de diameter niet veel verschil. Maar kies wel altijd voor een metalen velg van het wiel en geen plastic.
Wanneer je wielen op zijn (nylon band is vlak) of de lagers zijn slecht, kies dan voor de juiste maat wielen. Let dan ook op welke as spacers er bij horen, ook niet elk wiel is even breed. Er zit soms ook nog verschil in de breedte van de velg. Dan is er een kans dat je nieuwe wielen niet in je stuntstep passen.
Bij sommige wielen is het mogelijk de lagers te vervangen. Kijk dan wel eerst goed of je Nylons nog goed zijn. Lagers vervangen is soms duurder dan een setje nieuwe wielen.
Stuntstep wielen:
Wielen voor een stuntstep zijn er in verschillende maten. Let dus goed op welke maat wielen er in je stuntstep passen voordat je wielen gaat bestellen. Ook zijn er verschillende breedtes dus ook daar moet je opletten voordat je gaat bestellen. Als de maat niet duidelijk op de website staat stuur dan een whatsapp of email. We hebben de wielen bij ons op voorraad dus kunnen de maten zo doorgeven.
Je kiest voor nieuwe wielen wanneer ze niet goed meer draaien, je lagers zijn dan waarschijnlijk op of als je bandjes (nylons) vlak zijn.
In sommige gevallen, als je nylons nog goed zijn kan je ook de lagers vervangen in je wiel. Let dan wel goed op of je wielen geschikt zijn. Bij twijfel, neem je stuntstep mee naar onze shop. Daar kunnen we kijken of je de lagers kan vervangen of je kan het door ons laten doen.
You cart is currently empty